Thursday, December 08, 2011

Kenangan sewaktu zaman kegemilangan Mamut Copper Mine...


>saya bangun pagi...
bila saya menuju ke jendela dan membukanya bayu sejuk kinabalu menerpa ke wajahku....
mentari menyinari bumi, menembusi kepulan kabus yang sedang naik dan menerpa ke ladang padi yang sedang menguning dan menyerlahkan warna keemasan padi.... Allah Maha Besar...Maha Suci Allah....
heheh itu cuma pembukaan tapi begitulah keadaan semasa saya tinggal d Kg Kesiladan Batu 2 Mamut Ranau salah sebuah lombong tembaga Mamut di Malaysia (Mamut Copper Mine) ramai budak2 sekarang tidak tahu akan kewujudan lombong ini di Malaysia amnya dan di Sabah khususnya...kadang2 sya masi temimpi2 keadaan tinggal disana...
masih teingat kawan2 seperjuangan...musuh2 ketat....bunyi deruman lori kuning yang membawa tembaga....
malam pesta.... arrgghh rindu bukan kepalang...
saya masih ingat lagi time tingkatan satu saya bersekolah d SMK Mat Salleh Ranau...
bila cikgu Hartini guru Geografi kami time tu minta kami membuat folio tentang kajian tempatan (tumbuhan semula jadi)
kebetulan pada hari jumaat hujung minggu tu..adalah hari cuti. cuti apa? sya inda ingat la...
jadi, saya berpakat la sama kawan2 saya c Jaiseh, C Salda, C Jamaliah n C Nafsiah mo pigi hutan yg berdekatan dengan kampung kami tu.
Hari jumaat tiba.....
kebetulan petang sebelum tu hujan so, tentu ada cendawa yang tumbuh...mama saya dan kawan2 nya pun ada ikut..nda la kami takut...
di pendekkan cerita...kami pun tiba d tempat yg memang biasa kami pigi..heeem bekalan dalam beg tentula lada padi dan garam....hehehe wajib tu kalau pigi hutan...jumpa pokok biabas (jambu) kami naik pastu makan sama garam...banyak juga lah...hahahah berak biji jambu ja laa...
pastu kami teruskan perjalanan....tiba d satu kawasan padang..sya ingat itu adalah ladang tinggal orang2 kampung...kami pun lalu jer...nampak banyak betul rumptu2 sundal tu yg boleh melekat kat kain/seluar..menyampah! saya dan kwan2 bepakat mo kasik lipat seluar sampai paras lutut...
jalan punya jalan...nampak la kami sekumpulan sapi sedang meragut rumput ni....saya la kenen paling belakang jalan ni...yang paling depan mama saya...saya toleh belakang...ada seekor sapi ikut kami...
"mak! ada sapi ikut kita" saya cakap
"biar!" jawab mama saya
selepas beberapa langkah...saya toleh balik...saya nampak sapi tu mula berlari...dengan perasaan yang takut, saya buang apa saja yg ada di tangan saya....sambil berteriak
"Maaaakkkkkk!!!! tu sapi bubut* kitaaaaaa!!!" dengan sekuat hati saya berlari, yang lain pun ikut berlari....sempat lagi saya tengok anak jiran saya tu melompat lopak....tapi entah mungkin lopak tu yang besar ataupun langkahnya yang pendek....sebelah kakinya termasuk dalam lopak...saya tidak peduli terus saja saya berlari ke depan...(terus paling dapan ooo ketara penakut hahahhaha)
tapi malangnya di depan hutan rotan menjulang samapi ke atas...saya terhenti....tengok kanan, sapi. tengok kiri, sapi...tengok depan balik semua dorang dah masuk dalam hutan rotan tu...riuh rendah jadinya
saya ikut saja takut kena tanduk sapi...ikut dibelakang 2 kawan saya...sya tolak masuk tapi yang paling depan terhalang oleh duri..dia berundur...saya terduduk (adoi) duri baitu...bediri saya balik tolak balik dan begitu la dalam beberapa kali..nasib baik duri tu kecik dan cepat patah...sambil tu sempat saya menjeling kawan sorang ni cuba memanjat pokok yang besar dia dua pemeluk orang dewasa...
bila saya tengok belakang saya nampak mama saya tidak masuk 'join' kami, dia berdiri berdepan dengan sapi tu sambil di tangannya terhunus parang...
saya menjerit.."stop! Stop" keadaan menjadi reda...masing2 me legakan diri...bila mama saya suda join kami kat dalam tu...kami berkumpul d bawah pokok...tiba2 ada aunty ni sedar yang sorang kawan kami ni tiada....
"aik mana c Jamaliah?" kami pun tertoleh2 mencari...ada satu suara menyahut "Apa~~~"
bila mendongak ke atas ..laaaa dia di atas suda? mau mau 3 meter dari atas tanah... uinah...padahal tu pokok langsung teda dahan yang boleh d panjat....hahahhaha
itu la kenangan yang paling saya tidak boleh lupa sampai sekarang time tu tahun 1993... hahahah friend2 yang terlibat.. kamu masih ingat lagi ka tu peristiwa???
ruj: bubut=kejar

kamu nampak yang kawasan putih yang sya buat dalam gambar?
haaaaa itu lah kawasan perumahan pekerja Mamut Copper Mine...kena panggil Kg Kesiladan atau paling glamor Batu Dua...hehehe tempat saya dan kawan2 membesar.... ou yeaah rinduh tempat tu...banyak pokok2 kan? sejukkk brrrrr sana... hehehehe




No comments:

Sun