Thursday, December 10, 2015

Kenapa pula mau maki hamun?

<3 Assalamualaikum <3

hai semua.. apa khabar? harap semua baik baik la kan?
Saya oke la alhamdulillah...

oke tengok tajuk pun macam lain sikit kan? saya ada buat search dalam google pasal 'maki hamun' ni... saya search gambar... waaah kebanyakannya gambar artis... diorang ni... kan jadi perhatian umum, kalau marah sekalipun janganla maki hamun sampai masuk dalam laman sosial. Saya pula yang sakit mata nampak...

sebenarnya saya bukan mau cerita pasal maki hamun orang artis ni... itu diorang punya pasal la.. bukan saya...

saya mau cerita tentang orang-orang sekeliling saya... 
Ni ada sorang mama budak surirumah sepenuh masa... kalau dia marah anak dia... Ya Rabbi... siap di maki hamunnya anak dia tu "Anak S**l, Pu****ak, Palui (bodoh), setan, dasar anak nda da guna!!" anak yang di marah tu pula buat tak tahu... rasanya dia sudah lali dengan maki hamun mama dia tu....

Orang bilang apa yang keluar dari mulut ibu adalah ibarat doa... saya pegang ayat tu... macam mana saya marah anak saya sekalipun ayat-ayat maki hamun saya tahan supaya tidak terkeluar dari mulut saya ni supaya anak-anak tidak terikut. Tapi, tau la anak-anak kita yang sudah besar dan bersekolah akan bergaul dengan kawan-kawan. Di rumah kita akan kawal perbuatan diorang supaya tidak cakap benda-benda mencarut. Disekolah pula kita tidak tau apa yang diorang buat kan?

Pernah satu kali anak saya marah nenek dia sebab nenek dia tegur jangan pukul adik... boleh dia marah nenek dia lepas tu dia maki... haaaa saya punya lah marah!!! saya kejar dia lepas tu saya cubit tangan dia sampai dia menangis... lepas tu saya tanya "kau pernah dengarkah ibu cakap macam tu kalau marah?? hah?? ada kah?" dia geleng-geleng kepala. "Jadi?? kenapa kau marah nenek kau sampai macam tu?? darimana kau dengar tu semua??" dia diam... sakit hati saya masa tu.. nenek dia pun marah sebab dia tau cucunya mesti dengar tu dari kawan-kawan dia di sekolah. 

Sekarang kalau anak-anak bergaduh tiada sudah saya dengar maki hamun keluar dari mulut diorang... saya bagitau setiap perkataan atau ayat yang keluar dari mulut kita adalah doa... kalau kita berkata yang baik-baik maka baik lah kejadiannya tapi, kalau kita berkata yang buruk-buruk maka buruk lah jadinya.

Jadi, Saya hairan dengan ibu atau bapa yang marah-marah akan keluar dari mulut diorang ayat maki hamun... macam mana diorang boleh tahan dengar ayat-ayat tu? Kalau saya memang saya tidak tahan.. mungkin sebab saya membesar dengan ibu bapa saya yang tidak pernah marah dengan memaki hamun, saya pun terikut-ikut tidak keluar ayat-ayat macam tu. Tidak dapat saya bayangkan kalau yang membesar dengan keluarga yang penuh kemarahan dan maki hamun.

Pesan EpZ: Abah saya pernah pesan jaga hati jaga mulut, hati bersih mulut pun bersih... maksud dia... kalau hati kita baik, ikhlas dan sentiasa bersyukur apa saja ayat yang keluar dari mulut kita akan manis di pendengaran orang. Rasanya betul lah kan?

2 comments:

Melissa Muklis said...

Lissa pernah tengok parents yang marah anak dia dengan maki hamun,. speechless terus. tak sangka parents sanggup cakap macam tu dekat anak sendiri..

Ennor Plenetzurah said...

iya Melisa... saya pula yang sakit telinga dengar diorang marah anak2 siap ada maki hamun lagi... anak2 tu kalau membesar pun mulut diorang biasa juga tu nanti... tidak boleh ubah suda.

Sun