Thursday, May 05, 2016

Ulam kegemaran anak-anak cara Ennor

<3 Assalamualaikum <3

Salam hari batik 1 Malaysia :D

Hari khamis ni...

Oke hari ini Ennor mau kongsi sedikit resepi ulam kegemaran anak-anak (salah satunya)

Ennor pun tidak tau mau bagi nama apa ulam Ennor ni... Hehehe

Oke tanpa membuang masa kita tengok bahan-bahan dia. 

Terung - dipotong nipis dan goreng.
Timun - potong ikut suka hati. Ennor potong dadu.
Bilis masin - goreng garing sama ada dengan minyak atau tanpa minyak.
Lada padi - ikut berapa banyak kita tahan kepedasan dia.Lada padi Ennor tu tumbuh sendiri di belakang rumah.
Limau kasturi - beberapa biji. Suka hati suka lidah laa...
Garam dan gula secukup rasa.

Gaulkan semua dalam satu bekas. Perah limau dan pecahkan lada padi tu. Letak garam dan gula ikut rasa sampai rasa seimbang di lidah masing-masing.
Sudah masuk dalam bekas baru terfikir mau ambil gambar.

 Haaaa baru la boleh hidang... 
Anak-anak ni kadang-kadang tak sempat masak lauk lain sudah diorang mau melantak takut nasi jadi sejuk.
Yang kicap dalam mangkuk tu kicap lada Ennor tumis dengan bawang putih dan air asam jawa serta sedikit gula. Mau pekatkan dia guna tepung gandum sesudu dan cairkan dengan air. Tuang perlahan-lahan dalam tumisan kicap lada tu sampai kelikatan yang di kehendaki.  

Errr jangan di tanya ikan masin tu..
Hehehe wajib tu kalau makan macam ni... 
#:-s
Oke lah rasanya itu saja untuk ini. Nanti Ennor tulis blog laagiiiii....<3<3 :*

Byeeee...

Pesan EpZ: Sebagai Ibu dan Isteri... Kita lebih utamakan selera suami dan anak-anak dari selera kita sendiri.

No comments:

Sun