Thursday, November 05, 2015

Exam SPM?? Haha teringat zaman dulu.

eh ehem.. 

Ho ho... tidak sedar oo sekarang musim SPM sudah hehe..saya sedar ni pun sebab terbaca entri satu blog ni... Izzat Azhar punya entri lucu eh.Terus teringat time saya tingkatan 5 dulu dalam tahun 1997 lagi, lama sudah kan? Keputusan SPM saya? eh hehe alaa cukup makan saja... tidak la kepujian tapi yang lucu keputusan Bahasa Melayu saya 6 (eheheh) keputusan Bahasa English pula 3.. haha entah macam mana jadi begitu.

Saya dulu kalau study bukan masa siang tapi tangah malam. Saya tidur jam 9.00pm bangun jam 12tengahmalam dan belajar sampai jam3.00am. Sambil dengar radio, channel kegemaran waktu itu apa lagi Radio Muzik la...

Masa menghadapi exam SPM macam biasa saja.. sebelum peperiksaan saya baca semua jawapan
yang ada dalam buku latih tubi soalan saya tidak baca sudah, saya baca jawapan saja terutama
jawapan sabjektif (penulisan).


Paper 2 Sains -saya ambil aliran biasa saja jadi Sains pun yang biasa -biasa huhu... buku yang saya baca waktu itu buku makcik saya Rampaian Sains... buku ni tahun 80-an punya. Satu buku tu ada contoh soalan dan cara menjawab.. saya baca sampai habis, bila masa exam saya rasa dunia ini saya yang punya hahahah 80% soalan yang saya baca sama dalam buku yang saya baru baca pagi tu... hoooooo punya hepi.

Kertas soalan Prinsip Akaun (haaaaaa) 5 soalan di beri jawab 3 soalan dalam masa 3 jam. Mataiiii.... hahahah langsung saya tidak tahu... at last keputusan Prinsip Akaun saya 9 wakakaka tapi ada sorang kawan tu dia langsung tak jawab buat garis garis saja lepas tu dia tidur lepas 1 jam dia bagi kertas jawapan dia then dia keluar dari dewan exam (hahaha sempat lagi saya tengok orang kan?) dulu mana ada kena sedia buku lejar, buku kira-kira, buku akaun untung rugi entah apa semua tu. Bukan macam sekarang semua ada dijual di kedai buku.. huuu untungnya budak budak sekarang, kami dulu sendiri garis woo...

Selalunya kalau anak-anak menghadapi peperiksaan, cuma satu tips saja bagi 'jangan lupa baca doa penerang hati, selawat 7 kali baca bismillah dan mula menjawab, tapi kena baca soalan dengan tenang dulu, bila jumpa soalan senang yang kamu tahu jawapan jawab terus, bila jumpa soalan susah tinggalkan dulu lepas tu kalau jumpa soalan yang ragu ragu jawapan tinggalkan juga. jawab yang senang dulu sudah habis semua baru balik pergi soalan yang belum kena jawab'
setakat ni anak-anak alhamdulillah dapat jawab dengan senang saja. hehehe

hmm oke la setakat ni... nak sambung kerja dulu nanti saya akan sambung guna blogger on the go di hp...
peace yau!!

Pesan EPZ : saya tidak pernah paksa anak ulang kaji tapi selalu tanya kalau diorang ada kerja rumah atau tiada, kalau ada buat kalau tiada baca buku... kena ulangkaji sekurang kurangnya 2 jam sehari. tapi selalu main yang banyak hahaha biasalah budak-budak jangan paksa nanti diorang stress....

2 comments:

Komen yang baik2 saja dan mudah difahami...

Sun