Thursday, December 03, 2015

Resepi Ubat Batuk - Homemade.

<3 Assalamualaikum <3
Hai Salam hari Khamis....

Hmmm Hari ni macam sya tiada idea ooh mau taip dalam blog ni...
tapi rasa bersalah la pula... kalau blog ni kosong satu hari....

Akhirnya saya pun terfikir mau kongsi satu resepi ubat batuk...
Ini pun kawan saya di Jepun yang bagi... dia cakap moyang dia amal ni..
Moyang dia umur 108tahun dia pula umur 27 tahun...

oke la untuk saya tidak buang masa saya mulakan satu satu ya?

Resepi untuk ubat batuk - Halia Madu

Image result for hiris halia


paling senang... sediakan saja benda benda ni.

1. Halia - hiris nipis. banyak? ikut suka.
Image result for Halia

2. Madu.- apa saja jenis madu lebah.
Image result for madu

3. Botol Kaca - untuk penyimpanan ikut suka kamu apa saiz. Tapi, pastikan yang boleh tutup ketat.

Image result for botol kaca

Cara-caranya.

Cuci halia dan kupas kulitnya, lepas kupas hiris nipis nipis. kemudian masukkan  halia kedalam botol dan tuang madu sehingga semua hirisan halia terendam. tutup ketat dan simpan. boleh simpan seberapa lama yang boleh kawan saya cakap seminggu boleh guna sudah lagi lama diperap lagi kuat kesan dia untuk orang yang sakit tekak atau batuk.

Khasiat Halia...
seperti yang semua kita tahu halia ni banyak khasiat dia, salah satunya adalah buang angin dalam badan atau buang panas. Halia atau nama saintifiknya Zingiber officinale Roscoe biasanya digunakan di dalam masakan untuk menambah perasa. Halia juga banyak khasiatnya ianya mengandungi air, fosforus, kalsium, kalium, kabohidrat, niasin asid, vitamin A,B,C, tenaga protien, lemak dan asid organik serta gentian. Ia dapat merawat penyakit angin dalam badan, sakit kepala sistem pencernaan bermasalah, asma, sakit perut, urat saraf lemah, batuk kering, mabuk kenderaan, kejang , buang angin berlendir dan macam-macam lagi lah. Halia bersifat panas. Ia berupaya memanaskan tubuh, membantu proses pencernaan dan juga membuka hati yang tersumbat akibat hawa dingin dan lembap. Banyak lagi khasiat halia sebenarnya yang tak tertulis kat sini, tapi kalau nak lebih tahu cuba search di internet..banyak khasiatnya. Antaranya: mengekalkan peredaran darah normal, memulihkan mabuk pagi, mencegah barah usus, melawan masalah pernafasan yang biasa, ia juga sebagai rawatan kanser ovari, dan menguatkan imuniti.

Khasiat Madu 
Madu dihasilkan oleh lebah tidak kira lebah jenis apa pun. 
khasiat madu pula...
Antara khasiat madu adalah dapat mencegah penyakit seperti asma, alahan, barah, buasir, batuk kering,batuk, darah tinggi, haid, jerawat, letih,lendir kahak, lemah jantung, mata, resdung,rambut gugur, sakit kepala, sakit pinggang, sakit sendi, sukar tidur, penyeri muka, gastrik dan pening. Itu yang baik untuk mencegah, selain itu madu dapat mengembalikan kekuatan tubuh badan, merangsang tenaga batin, membersih dan menambah darah dan banyak lagi lah

Jadi kedua dua bahan ini sangat baik untuk merawat atau mengelak dari batuk... semoga kamu semua dapat manfaat dari perkongsian saya hari ni.

... Selamat mencuba dan InsyaAllah semoga dijauhi penyakit....

Pesan EpZ: Anak2 saya memang tidak suka minum ubat batuk tapi dengan cara ini diorang mau minum dan alhamdulillah kurang sudah diorang tu batuk-batuk....

3 comments:

Aqilah Azmi said...

wah halia madu eh? terima kasih!!!

Mardiah Diana said...

Diana dan hubby kalau batuk mesti minum madu tapi tak campur halia...lepas ni boleh try resepi akak ni...tq sudi kongsi akak..

Sheila Adziz said...

halia madu bgs sangat ni sis kan... tp ada penyakit M ni ssh la nak amalkan... huhu

Sun